Så löser du problemet med lågt vattentryck i hotellet

Att checka in på ett hotell och upptäcka att duschen knappt rinner, handfatet fylls långsamt och det varma vattnet tar slut direkt är inte bara frustrerande – det är något som verkligen kan förstöra hela vistelsen. Lågt vattentryck i hotellet är ett vanligt problem, men också något som går att felsöka och ofta åtgärda. Här får du veta exakt vad det kan bero på, vad du kan göra själv och vilka rättigheter du har som gäst eller boende.

Därför blir vattentrycket lägre i vissa hotell

Vattentrycket påverkas av flera olika faktorer som ofta ligger utanför hotellets direkta kontroll. En av de största orsakerna är höjdskillnader. Om hotellet ligger på en högt belägen plats jämfört med den närmaste vattenreservoaren eller tryckstegringsstationen kan trycket automatiskt bli svagare. Detsamma gäller om hotellet ligger i ett äldre område där vattenledningarna är smalare eller mer slitna.

Det är också vanligt att trycket varierar beroende på vilket våningsplan du befinner dig på. Vattnet har helt enkelt längre att färdas uppåt och då blir det naturligt ett svagare tryck i de övre våningarna – särskilt om det saknas modern tryckstegringsutrustning i fastigheten.

Så felsöker du vattentrycket på hotellrummet

Det första du kan göra när du märker att vattnet knappt rinner ur kranen är att testa fler kranar. Om bara en kran har dåligt tryck kan det vara så enkelt som att silen är igensatt. Det sitter ofta ett litet filter längst fram i blandaren där smuts och kalk fastnar.

Men om alla kranar i rummet har dåligt tryck och särskilt om det bara gäller varmvatten, då pekar det snarare på problem i hotellets interna varmvattenanläggning. Det är i så fall något du bör rapportera till receptionen direkt – för du har rätt till att kunna duscha normalt när du bor på hotell.

Så felsöker du vattentrycket på hotellrummet

Skillnaden mellan kallt och varmt vatten

En viktig detalj många glömmer är att kallt och varmt vatten ofta kommer från olika källor – i alla fall i fråga om tryck. Kallvattnet levereras från det kommunala nätet och påverkas mest av externa faktorer som rörledningar, tryckstationer och höjdskillnader. Varmvattnet däremot värms ofta upp i fastighetens egen anläggning, vilket gör att problem med trycket där kan bero på underdimensionerade varmvattenberedare eller bristande underhåll.

I hotell där varmvatten snabbt tar slut eller försvinner så fort fler duschar samtidigt kan det tyda på att anläggningen inte är anpassad för belastningen. Du kan då be hotellet att kontrollera sin värmecentral – eller i vissa fall som boende kontakta fastighetsskötaren.

Tecken på att något är riktigt fel

Om trycket är så dåligt att du knappt kan fylla ett glas vatten, eller om varmvattnet tar slut så fort någon annan använder duschen, kan det vara ett tecken på ett större problem. Sådana här situationer är inte bara störande – de kan faktiskt strida mot lagen.

Enligt hyreslagen ska en bostad vara ”brukbar för sitt ändamål”. Även hotellrum faller i viss mån under den här definitionen. Det betyder att du som gäst ska ha tillgång till vatten, både varmt och kallt, utan att behöva vänta orimligt länge eller få obekväma avbrott.

Här är några situationer där du bör agera direkt:

  • Det tar flera minuter att fylla ett glas eller tvätta händerna
  • Vattnet försvinner så fort fler använder kranar samtidigt
  • Endast varm- eller kallvatten fungerar medan den andra delen knappt rinner
  • Trycket är märkbart sämre än i angränsande hotellrum

Vad hotellet faktiskt kan göra

Även om du inte själv kan gå in och installera tryckstegringsstationer, så finns det flera åtgärder som ett hotell kan vidta. Många äldre hotell har till exempel gamla rörsystem där motståndet i vattenledningarna är för högt. Då går det att installera en tryckstegringsenhet som hjälper till att höja trycket.

I vissa fall kan det vara nödvändigt att hotellet i samråd med kommunen justerar inställningarna i sin närmaste tryckstegringsstation, särskilt om det är flera fastigheter i området som upplever samma problem. För riktigt svåra fall kan en mindre tryckstegringsstation behöva byggas – något som ofta sker i samarbete med en VA-förening.

Vad hotellet faktiskt kan göra

När vattentrycket bara är dåligt i vissa delar av hotellet

Det är inte ovanligt att bara vissa våningar eller vissa rum drabbas av dåligt vattentryck. Det beror ofta på hur vattenledningarna är dragna. Om hotellet är stort eller består av flera sammanbyggda delar kan vissa rörledningar ha längre väg eller fler böjar, vilket minskar trycket.

I sådana fall kan hotellet behöva se över sin interna fördelning av vatten. Det kan innebära att man behöver byta ut vissa ledningar, installera extra pumpar eller helt enkelt omfördela tryckbalansen i anläggningen.

Detta kan du göra som gäst

Det är lätt att känna sig maktlös som hotellgäst, men du har faktiskt rätt att ställa krav. Om du upplever att duschen inte fungerar som den ska, att det knappt går att tvätta händerna eller att trycket är så dåligt att det påverkar din vistelse – säg ifrån. Hotell har en skyldighet att erbjuda fungerande faciliteter.

Om problemet är riktigt allvarligt kan du till och med ha rätt till kompensation. Det handlar om att boendet inte lever upp till det som rimligen kan förväntas – och det gäller även vattentrycket.

Så här undviker du problemen vid framtida bokningar

Om du har varit med om lågt vattentryck i hotellet tidigare och vill undvika det i framtiden finns det några enkla knep. Läs recensioner från andra gäster och var uppmärksam på om någon nämner vattenproblem. Kolla om hotellet ligger högt beläget eller i äldre stadsdelar – det kan vara en riskfaktor. Och tveka inte att fråga hotellet i förväg hur vattentrycket är i rummen, särskilt om du bokar ett dyrare boende där du förväntar dig hög standard.

Det är tråkigt att behöva planera kring något så självklart som vatten, men det är bättre än att stå där utan tryck i duschen – ett problem som tyvärr är vanligare än du kanske tror när det gäller lågt vattentryck i hotellet.